Välj en sida

Äntligen dags för det andra kurstillfället! Med betydligt säkrare steg den här gången droppade deltagarna in och letade upp någonstans de ville sitta. Bänkarna är kanske inte de bekvämaste i längre stunder, men det uppmuntrar till rörelse, vilket är bra 🙂

grenuttag och tomma bänkar

Grenuttag, grenuttag, mitt kungarike för ett grenuttag!

Susanna serverade en välkomponerad rätt bestående av bland annat kikärtsbiffar och en härlig sallad – perfekt inför kvällens utmaningar. Energi behövs för att kunna lokalisera bortsprungna tecken såsom semikolon och parenteser.
kikärtsbiffar, sallad, sås

Dags att sätta igång

När vi började bli klara med maten körde vi en runda där vi upprepade våra namn, dessutom fick var och en ge en beskrivning av vilka kunskaper som fanns sedan innan. Vi har allt från totala nybörjare till de som just nu studerar till exempelvis systemutvecklare, och någon som håller på med Ruby. Kul!

Maten undanplockad och datorerna riggade – dags att gå igenom lite uppgifter. Uppgifterna hade skrivits ut på papper, ofta är det lättare att kunna ha det bredvid sig och kanske klottra lite på vid behov. bord med massa papper på

Dessutom tog vi en whiteboard till hjälp (ja, en del saker ändrar sig inte – whiteboards är fortfarande extremt användbara) och på den ritade vi cirklar och fyrkanter, fast i JavaScript förstås.

Stina förklarar med hjälp av whiteboard

Hur kallar vi på drawCircle? Vad händer om man…?

Vi lärde oss att det inte riktigt finns något ”fel sätt” att lösa ett problem på, det kan finnas flera olika och de kan visserligen fungera mer eller mindre bra – men det är inte fel. (Skulle du få ett felmeddelande i konsolen är det kanske rentav bra – det kan säga till dig precis vad som gått fel och sedan kan du testa igen.)

Arbete med uppgifter

Efter genomgången tillsammans bestämde vi istället att handledarna skulle gå runt och hjälpa till där det behövdes. Ett system som de flesta verkade föredra istället för problemlösning inför grupp. Till varje tillfälle finns dels repetitionsuppgifter, dels övningsuppgifter som alla är knutna till filmerna som används. Tanken är att vi tillsammans arbetar med uppgifterna, så det är inget tvång att ha gjort samtliga uppgifter. Vi lär oss på olika sätt. För någon är det kanske lättare att göra uppgifter hemma och sedan jämföra sina lösningar med andras, medan det för någon fungerar allra bäst att titta på filmerna och sedan göra uppgifterna på plats.

kursdeltagare och handledare
kursdeltagare och handledare

 

Kvällen bestod av pannor i djupa veck, skratt, “men om man gör så här, gör det någon skillnad om…”, minst en high-five och framförallt något som är väldigt bra för inlärning: alla hjälper alla.

Vi ses nästa gång!